Meme Kanseri

Kadınlarda en sık görülen kanserdir. Her 9 kadından birinin hayatı boyunca meme kanserine yakalanma ihtimali vardır.

MEME KANSERİ EN FAZLA HANGİ YAŞLARDA GÖRÜLÜR?
30 yaşından önce meme kanseri nadirdir. Genellikle yaş arttıkça meme kanseri sıklığı da artar.

HANGİ KADINLAR MEME KANSERİ AÇISINDAN RİSKLİ GRUPTADIR?

• Yaş ilerledikçe meme kanseri riski artmaktadır ve bu risk 40 yaşından sonra belirgin olmaktadır.
  • Anne veya kızkardeşte meme kanseri olması, özellikle birden çok akrabada ve menopoz öncesinde meme kanseri görülmesi
  • Adetlerin erken yaşta (12 yaşından önce) başlamış olması ve menopoz yaşının ileri olması (54 yaşından sonra)
  • Çocuk doğurmamış olmak veya ilk çocuğu 35 yaşından sonra doğurmuş olmak
  • Çocukluk ve genç kızlık döneminde radyasyon almış olmak
  • Daha önceden kalın barsak veya rahim iç zarı (Endometrium) kanserine yakalanmış olmak
  • Şişmanlık
  • Bol yağlı ve yüksek kalorili diyetle beslenme
  • Düzensiz ve takipsiz uzun süreli hormon kullanımı

Bu faktörlerden bir ya da bir kaçının birarada bulunması meme kanseri gelişme riskini artırmakla beraber mutlaka meme kanseri olacağınız anlamına gelmemektedir. Tersine bu risklerin bulunmadığı kadınlarda da meme kanseri gelişebilmektedir.

35 yaşın üstündeki kadınlara her yıl bir doktor tarafından meme muayenesi yapılmalıdır. 40 yaşında meme muayenesi ile birlikte ilk mamografi yapılmalı; daha sonra düşük riskli grupta ,40-50 yaşları arasında 2 yılda bir, 50 yaşından sonra yılda bir meme muayenesi ve mamografi tekrarlanmalıdır. Yüksek risk faktörü olan kadınlarda ilk mamografi 40 yaşından önce yapılıp, tekrar eden meme muayenesi ve mamografiler ise yılda bir yapılmalıdır. Gerektiğinde meme ultrasonografisi meme hastalıklarının tansında kullanılan yöntemlerden birisidir.

Jinekolojik Kanserler (Tüm başlıklar)