Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar cinsel ilişki esnasında vücut teması yoluyla bulaşabilen hastalıklardır. Bu hastalıklar (CYBH), virüs, bakteri veya parazitler nedeniyle oluşurlar.

En az 25 tane cinsel yolla bulaşan hastalık vardır. Hepsinin ortak yanı, vajinal, anal ve oral ilişkiyi de içeren cinsel ilişkiyle bulaşmalarıdır. Burada bahsedilen hastalıklar bütün bu hastalıkların sadece en yaygın olanlarıdır.

CYBH’a yakalandığınızı nasıl anlarsınız?

Cinsel olarak aktif olan herkesin CYBH’a yakalanma ihtimali vardır. Bazı CYBH’ın, cinsel organlardan gelen akıntı, idrara çıkarken ağrı ve cinsel organların şişmesi ve iltahaplanması gibi belirtileri olabilir.

Bazı CYBH’ın her zaman belirtisi olmayabilir. Bu yüzden, eğer bu tip hastalıklara yakalanma tehlikeniz olduğunu düşünüyorsanız varsa, CYBH’ı belirlemek üzere, bir kontrolden geçmenizi tavsiye ederim. Bazan CYBH’ın belirti göstermeleri uzun zaman alabilir ve siz de bu arada, başkalarına da bu hastalıkları bulaştırabilirsiniz. Bu da kontrole gitmenizi daha da önemli kılar.

Eğer, düzenli bir ilişkiniz varsa ve CYBH’a yakalandı iseniz, bu mutlaka eşinizin sizi aldattığı anlamına da gelmez. CYBH belirtileri bazan enfeksyon kapıldıktan aylar sonra da ortaya çıkabilir.

Kendinizi CYBH’dan nasıl koruyabilirsiniz?

Eşiniz ve kendiniz, düzenli kontrollere giderek ve cinsel ilişki sırasında prezervatif kullanarak, CYBH’a yakalanma tehlikenizi azaltabilirsiniz. Ne kadar çok eşli olursanız, CYBH’a yakalanma olasılığınız da o kadar artar. Hastalalıklara yakalanma tehlikesini azaltmanın başka yolları cinsel ilişkiden sonra elleri yıkamak ve düzenli cinsel organ temizliğine özen göstermektir.

CYBH’a yakalanıp yakalanmadığınızı bilmek neden önemlidir?

Birçok CYBH çok bulaşıcıdır ve tedavi edilmezse, kısırlık gibi kalıcı hasarlar da bırakırlar. Birçok CYBH, eşten eşe, bazıları da anneden doğmamış çocuğa bulaşabilirler. CYBH aynı zamanda HIV’nin kapılmasını da kolaylaştırabilir.

Jinekoloji (Tüm başlıklar)