Kronik Pelvik Ağrı

Kronik Pelvik Ağrı Nedir?

Pelvik bölgede ( göbek deliğinizin altında kalan kısım) en az 6 aydır devam eden ağrı olarak tanımlanır. Bu ağrı, menstrüasyon periyodu ağrılarıyla ilişkili oladabilir olmayadabilir. Kronik pelvik ağrı, bir ya da daha fazla durumun sebep olduğu bir durum olabildiği gibi, çoğu hastada, merkezi sinir sisteminin “tehdit” algısını nasıl işlediğiyle ( santral ağrı) ilişkili kronik bir durumdur. Kronik pelvik ağrılı hastada, sinir sistemi bir tehdit algıladığında,  uyaran duruma aşırı reaksiyon gösterir ve bu da kişinin normalde olması beklenen ağrıdan daha şiddetli bir ağrı deneyimlemesine sebebiyet verir.

Kronik Pelvik Ağrının Sebepleri Nelerdir?

Çeşitli jinekolojik, gastrointestinal, ürolojik, muskuloskeletal ve vücudu etkileyen hastalıklar kronik pelvik ağrıya sebebiyet verebilir.

Jinekolojik sebepler: Kadınların yaklaşık %20’sinde kronik pelvik ağrının nedeni jinekolojik kökenlidir. Bu nedenlerden bazıları : endometriozis (çikolata kisti), uterus fibroidleri (uterusta oluşan kanserli olmayan bir tür ur), adenomyozis (uterus duvarı içinde büyüyen endometrium dokusu),  pelvik inflamatuar hastalık (kadın organlarının enfeksiyöz hastalığı), pelvik adeziv hastalık (kadın organlarında çeşitli sebeplere bağlı oluşan yapışıklar)tır.

Diğer sebepler:  Huzursuz bağırsak sendromu, ağrılı mesane sendromu ve interstisyel sistit , diverkülit, fibromiyalji, pelvik taban ağrısı ve abdominal myofasyal tetik noktalar olarak sayılabilir.

Kronik Pelvik Ağrı Teşhisi

Kronik pelvik ağrıya birçok farklı durum sebebiyet verebileceği için ağrının ana sebebinin teşhisi her zaman kolay olmayabilir. Genel olarak, hasta öyküsü, ayrıntılı fiziksel muayene sonrasında , kan tahlilleri, ultrason ve laparoskopi gibi görüntüleme yöntemleri ile teşhis koyulabilir.

Kronik Pelvik Ağrı Tedavi Yaklaşımları Nelerdir?

Hastanın ihtiyacına göre birden fazla tedavi yöntemi birlikte yürütülür.

İlaç Tedavileri : Çeşitli ağrı kesici ilaçlar, hormonel ilaçlar, nöropatik ağrı ilaçları, depresyon ilaçları ve epilepsi ilaçları kullanılmaktadır.

Eğer kronik pelvik ağrının sepesifik nedeni belliyse ona özgü ilaç tedavisi uygulanır.

Psikoterapi: Ağrıyla başa çıkma stratejileri için psikoterapi öneriler arasındadır.

Fizik tedavi: Abdominal myofasyal ağrısı ya da pelvik taban ağrısı olan hastalar pelvik taban fizyoterapisinden fayda görmektedirler. Amaç: bu kaslardaki gerginlikleri manuel terapi yöntemleriyle gevşetmektir. Tedavide karın, vajen, kalçalar, bacaklar ve bel bölgesindeki kaslar üzerinde çalışılır. Bu fizyoterapi yaklaşımı, bu alanda özelleşmiş bir fizyoterapist tarafından yapılır.

Multidisipliner Ağrı Yönetimi Klinikleri: Yukarıda açıklanan yöntemlerle fayda göremeyen hastalar, ağrı alanında uzmanlaşmış ağrı tedavi merkezlerine refere edilmektedir.

Cerrahi: Pelvik ağrının jinekolojik sebeplerinden çok azı cerrahi tedavi ile tedavi edilebilir. Örneğin; bazı hastalar endometriozis dokusunun, yumurtalık kistleri ve fibroidlerin alınması ile rahatlama yaşayabilirler.