Seksüel Disfonksiyonlar

Cinsel Disfonksiyonlar

Cinsel Disfonksiyon Nedir?

Cinsel aktivite sürecinin herhangi bir fazında, bireyin ya da çiftin cinsel aktiviteden aldıkları memnuniyeti engelleyen problemleri ifade eder.

Cinsel Disfonksiyonlar Kadınları Nasıl Etkiler?

Kadınlarda cinsel yaşamla ilişkili en yaygın problemler:

• Cinsel isteksizlik : Cinsel ilişki isteğinin azalması ya da cinsel isteksizlik veya cinselliğe ilginin olmaması olarak tanımlanır. Hormonel değişimler, tıbbi hastalık ya da tedaviler (örneğin; kanser ve kemoterapi), depresyon, gebelik, stres ve yorgunluk gibi birçok neden cinsel isteksizliğe katkıda bulunabilir.
  • Uyarılma yetersizliği: Kadınlar için,  cinsel aktivite sırasında fiziksel olarak uyarılma yetersizliği, genellikle yetersiz vajinal ıslanmaya sebep olur. Uyarılma eksikliği, endişe veya yetersiz stimülasyonla da ilişkili olabilir. Ek olarak, vajina ve klitorisi etkileyen kan akışı bozukluklarının da uyarılma sorunlarına katkısı olabileceği de düşünülmektedir.
  • Orgazm eksikliği (anorgazmi) :  Orgazm eksikliği, orgazmın gecikmesi ya da hiç orgazm olamama olarak tanımlanır. Sebepleri arasında, seksüel inhibisyon, deneyimsizlik, utanma gibi bilgi eksikliğive psikolojik faktörler , endişe ya da geçmiş cinsel kötü deneyimler ya da istismarlar olabilir. Anorgazmiye katkı sağlayabilecek diğer faktörler ise,  yetersiz stimülasyon, kronik hastalıklar ve ağır ilaçlardır.
  • Ağrılı Cinsel İlişki (Disparoni): Endometriozis, pelvik kitle, yumurtalık kistleri, vajinada inflamasyon (vajinit), ağrılı mesane sendromu, vulvodini, vajinal kuruluk, cerrahi kaynaklı skar doku varlığı ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar gibi birçok problem tarafından kaynaklanabilir. Vajinismusta, vajinal girişi çevreleyen kasların istemsiz kasılması ile  genital temas/ penetrasyon ile ağrı ya da ağrı korkusu yaşanmaktadır. Türkiye’de seks terapisine başvurunun en yaygın sebebi, vajinismus olarak gösterilmektedir.

Kadında Cinsel Disfonksiyon yaratan sebepler, hormonel, pelvik taban kaslarının çok aktif ya da az aktif olması, nörolojik durumlar (omurilik yaralanmaları, diyabet, üst motor nöron hasarı vb.), psikolojik ve vaskülojenik kaynaklı  (genital organa azalmış kan akışı) olabilir. Muayenehanemizde doktorumuz tarafından yapılan muayene ve gerekli tetkikler ile cinsel yaşamınızdaki olumsuzluklardan kurtulmanız mümkün.

Teşhis ve Testler

Doktorumuz, fiziksel muayene ve semptomlarınızın değerlendirilmesi ile başlayacak ve gerekli görülmesi durumda üreme organlarınızın durumunu değerlendirmek için pelvik inceleme yapacaktır. Diğer medikal problemlerin dışlanması için başka testler yaptırmanız da talep edilebilir.

Tedavi

Kadın cinsel disfonksiyonlarının tedavisinde hasta, jinekolog, fizyoterapist , psikolog ve gerekli diğer sağlık personelinin içerildiği ekip çalışması ideal yaklaşımdır. Doktorunuz, muayene bulgularınız sonucunda size bilgilendirme eğitimi yapacak, ardından, gerekli önerileri yaparak size uygun ilaçları reçeteleyecek ve gerekli olması durumunda ekibimizdeki pelvik taban fizyoterapistine yönlendirecektir.

Unutmayın!  Pek çok kadın zaman zaman cinsel yaşamla ilgili birtakım problemler yaşamaktadır.  Bu problemler sürekli hale geldiğinde, kadın ve eşi için sıkıntıya ve ilişki üzerinde olumsuz etkilere sebep olabilir. Cinsel yaşamınızla ilişkili problemleri birkaç aydan uzun bir süre boyunca sürekli yaşamaktaysanız mutlaka değerlendirme ve tedavi için bu alanda tecrübeli bir hekime danışın.